Albanian Durres ja Saranda - menisinkö uudestaan?

Ensimmäinen matkapostaus luettavissa täältä.

Durres on suuri satamakaupunki, joka sijaitsee noin 30km päässä Albanian pääkaupungista Tiranasta. Tarkemmin ottaen me lomailtiin Durresin rivieralla, joka on tunnettu useiden kilometrien mittaisesta hiekkarannastaan. Se on siis mukava ja helppo rantalomakohde, josta on matkaa itse Durresin keskustaan reilu 5km. Itse Durresin keskustassa voi aistia enemmän aitoa paikallisten elämää, vaikka toki sielläkin on jonkun verran hotelleja ja sen myötä turisteja. Suurin osa turisteista oli muuten Albanian viereisesti maista eli ei niinkään pohjoismaalaisia. Mikään kaunis kaupunki Durres ei kuitenkaan ole eikä siellä ole juuri mitään nähtävää.

Durres oli hintatasoltaan vielä edullisempi kuin etelässä sijaitseva Saranda. Ravintoloita ja kahviloita oli runsaasti sekä rivieralla että keskustassa. Meidän suosikkiravintoloita oli mm. Hemingway ja Luli. Todella monesta paikkaa sai myös erinomaisia pizzoja ja kelpo pastoja. Merenelävä oli myös aina varma valinta, ja sitä tulikin syötyä melkein joka päivä!

Albaniassa rahayksikkönä on lek, ja vaikka eurot käyvät monessa paikkaa, löytyy rahanvaihtopisteitä runsaasti. Paikallisten suosimista ravintoloista ruokaa sai eurolla parilla, mutta hienoissa ravintoloissakaan ei ollut kallista. Melkein kaikki pastat, pizzat, perusmerenelävä, salaatit ym. "tavalliset" ruoat olivat aina noin 5e molemmin puolin.

DUKA WINERY, DURRES

Meidän päivämme koostuivat Durresissa lähinnä rannalla tai altaalla makoilusta, joiden väliin mahtui myös syömistä ja juomista. Durresin alueella oli todella vaikeaa vuokrata mitään ajoneuvoa eikä lähellä ollut oikein mitään nähtävää. Matkaopas ei myöskään osannut auttaa, koska he eivät suositteleet sitä liikennekulttuurin takia. Mielestämme liikenne oli kuitenkin samanlaista kuin esim. Kreikassa, joten se ei olisi meitä pelottanut. Loppulomasta selvisi, että keskustassa sijaitsevasta Hertzistä olisi saanut auton noin 40e/päivä.

Löysimme TripAdvisorista vinkin viinitila Duka Winerysta, joten kysyimme hotellilta yhtä pariskuntaa mukaamme, jotta saimme jaettua taksin hinnan heidän kanssaan. Saimme tingittyä hotellilta menopaluuhinnaksi 50e. Itse matkaan meni reilu puoli tuntia.

Duka Winery oli Albanian reissumme yksi kohokohdista. Viinitour maksoi 12e henkilöltä. Ensin meille kerrottiin viinin teosta ja pääsimme vähän kiertelemään viljelmillä. Sen jälkeen siirryimme alas lammen rantaan maistelemaan kolmea eri punaviiniä ja rakia. Hintaan kuului myös herkullinen tapaslautanen. Istuttiin siinä useampi tunti nauttien viinistä, jutellen ja ihaillen upeita maisemia. Paikalla oli vain kourallinen muita turisteja, joten saatiin olla ihan rauhassa, mikä oli myös todella kiva. Iso suositus paikalle, jos tykkää yhtään viinistä!

TIRANA

Vietimme yhden päivän pääkaupungissa Tiranassa, jonne menimme edullisesti (olisko ollut 1-2e) bussilla, jotka lähtivät Durresin keskustasta. Matka taittui vajaassa tunnissa, mutta se oli todella tuskainen. Kuten aiemmassa matkapostauksessa kerroinkin, niin Albaniassa bussit eivät liiku ennen kuin ne on ovat täynnä. Huh, tulee hiki ja pahaolo, kun edes muistelee sitä hetkeä kuumassa ja ahtaassa minibussissa :D

Koska bussimatka sai jo aikaan pienen ärsytyksen, niin koko kaupunki tuntui ärsyttävän alusta lähtien. En ymmärrä, miksi bussiasema oli niin kaukana keskustasta. Otettiin sitten puolessa välin matkaa bussi, jotta päästiin edes vähän lähemmäksi keskustaa. Tosin vaikka kierreltiin kaupunkia rauhassa ja käytiin lounaalla, niin silti se ei sytyttänyt. Ei sitten yhtään.

Suosittelisinko sitten Durresia tai voisinko mennä sinne uudelleen? Mielestäni viikon reissu oli ihan maksimi, vaikka alueella olikin runsaasti ravintoloita ja ranta oli ihan lähellä. Alueella oli kuitenkin valtavasti turisteja eikä varsinaisesti mitään nähtävää. Jos etsii kohdetta, jossa on halpaa ja haluaa vain lähinnä maata auringossa, niin miksei. Mitään suurta kaipuuta Durres ei kuitenkaan jättänyt kummankaan kohdalle, mutta on kiva että se on nyt nähty. :)

SARANDA

Viikon jälkeen matkamme jatkui omatoimisesti Durresista Sarandaan. Mietimme pitkään parasta vaihtoehtoa taittaa tämä vajaa 300km matka. Bussimatka olisi halpa, mutta tulisi kestämään noin 6-7 tuntia ja taksi olisi reilu 100e. Niklas löysi edellisenä iltana jonkun yksityisen kuljetuspalvelun, jonka hinta oli reilu 40e/henkilö. Matka taittui nopeasti kahden muun turistin kanssa parilla lyhyellä pysähdyksellä vajaassa 5 tunnissa. Vaikka matka ei ollut tuota pidempi, niin se ettei maassa ole juurikaan rakennettu tunneleita tarkoitti sitä, että piti aina ajaa vuoren huipulle mukavia kiemurateitä pitkin. :D Yhden kerran meidän piti pysähtyä, koska olin varma että oksennan - onneksi vasta ihan loppumatkasta hah!

Eteläosassa sijaitseva Saranda on Albanian suosituin lomakohde. Se sijaitsee todella lähellä Kreikan saarta Korfua, jossa sijaitsee myös lähin lentokenttä. Kuvittelimme Sarandan olevan oikeasti pieni kaupunki, mutta se yllätti kuitenkin koonsa puolesta. Onneksi olimme varanneet hotellin sataman vierestä, sillä siellä oli huomattavasti vähemmän turisteja kuin toisella puolella kaupunkia.

Sarandassa merivesi oli jo paljon kirkkaampaa ja rannat olivat pikkukiveä, joista itse pidän enemmän. Hotellimme edustalla oli julkinen ranta, jossa kävimme yhtenä iltana uimassa ja vähän snorklailemassa. Koska emme olleet Sarandassa kuin kaksi yötä, olivat päivämme muuten täynnä ohjelmaa, sillä halusimme ottaa kaupungista ja sen lähellä olevista nähtävyyksistä kaiken ilon irti. :)

Hotellivinkki Sarandasta, jos kelpaa ok tasoinen majapaikka: hotelli Cakalli.

BLUE EYE, KSAMIL, BUTRINT

Sarandassa autonvuokraus oli huomattavasti helpompaa ja vuokraamoita oli useampia. Otimme  meidän ainoana kokonaisena päivänä auton jostain hotellimme viereisestä vuokraamosta. Halvimmat autot taisivat olla vajaa 20e, mutta me haluttiin sellainen kaksipaikkainen avoauto, joka oli 40e. Haluttiin vähän fiilistellä hah! Bensan hinta on tosiaan saman hintaista ellei jopa kallimpaa kuin Suomessa. Tiet ovat pääosin ihan hyvässä kunnossa ja ajokulttuuri ei läheskään niin hullua kuin monet väittävät.

Meidän ensimmäinen must see nähtävyys oli Blue Eye -lähde. Alueelle on parin euron sisäänpääsymaksu ja autolla pääsee melko lähelle sitä. Täällä tiet olivat kuitenkin todella huonossa kunnossa ja sai kyllä pelätä, ettei auton pohja osu isojen monttujen kohdalla kiviin :D

Blue Eye oli todella upea ja vesi oli uskomattoman kirkasta. Ympärillä oleva metsikkö oli myös todella kaunis. Harmi, että ihmisiä riitti aamusta asti, joten oikeastaan missään ei saanut olla rauhassa. Jätettiin myös uiminen väliin ja tyydyttiin vain kahlailemaan jääkylmässä joessa.

Blue Eyesta suunnattiin Ksamiliin lounaalle ja siitä Butrintiin, joka on yksi Unescon perintökohteista. Butrint toimi 500-luvulla eaa. kreikkalaisena kaupunkina ja myöhemmin roomalaisena siirtokuntana. Alue yllätti meidät koonsa puolesta ja saatiinkin täällä kulumaan pari tuntia. Sisäänpääsymaksu oli jotain 5-7e. Onneksi Butrintissa sai kuljeskella rauhassa ja ihailla kaikkia niitä upeita raunioita. Todella mielenkiintoinen paikka!

Butrintista jatkettiin matkaa takaisin Sarandaan. Pysähdyttiin uimaan Ksamilissa, jonka rannat tuntuivat olevan edelleen myöhään iltapäivästä todella täynnä. Muuten todella kaunis ja sympaattinen pieni kylä! Ennen auton palauttamista käytiin myös ihailemassa maisemia Lëkurësin linnassa, joka rakennettiin joskus 1500-luvulla. Oikeastaan mitään muuta nähtävää siellä ei ollut kuin todella kauniit maisemat merelle ja kaupunkiin.

Olin alkuun sitä mieltä, että Saranda oli enemmän meidän mieleen kuin Durres, mutta nyt en enää osaa sanoa. En usko, että oltaisiin täälläkään viihdetty viikkoa kauemmin, vaikka toisaalta parin päivän jälkeen oltiin jo valmiita siirtymään Kreikan puolelle. Jos oltaisiin oltu pidempään, olisin halunnut käydä päiväreissulla Korfulla, johon tehdään päivittäin matkoja Sarandasta. Korfu sai kuitenkin jäädä odottamaan, sillä meillä oli seuraavaksi jo kova kiire Pargaan. Siitä lisää seuraavassa matkapostauksessa ;)