Luonnonkasvien hyödyntäminen ruoanlaitossa - helppo villiyrttilevite

villiyrttien hyödyntäminen


Kuinka moni on joskus hyödyntänyt luonnonkasveja? Äitini on innostunut pari vuotta sitten villiyrteistä ja kokeillut erilaisia reseptejä hyödyntäen pääosin maitohorsmaa, voikukan lehtiä, nokkosta sekä poimulehtiä. Olen itsekin alkanut vähitellen innostumaan niistä - etenkin, kun olen kuullut niiden hyödyistä. Esimerkiksi nokkosesta saa todella paljon magnesiumia, rautaa, kalsiumia ja C-vitamiinia. Tiesitkö, että voit käyttää nokkosta esim. smoothieissa, munakkaassa tai pinaattikeitossa? Maitohorsma on puolestaan erinomainen parsan korvaaja ja poimunlehdet tuovat lisämakua salaatteihin. Täältä löytyy hyödyllistä tietoa lisää mm. luonnonkasvien hyödyntämisestä ruoanlaitossa.

Villiyrttien paras keruuaika on näin touko-/kesäkuun aikana, kun ne ovat vielä pieniä ja hentoja. Tämän lyhyen infopaketin innoittamana kehotankin jokaista nappaamaan käsineet käsiin ja kumpparit jalkaan. Ihan keskustasta tai autotien vierestä en lähtisi keräilemään, mutta metsästä tai asutuksen vierestä löytyy varmasti puhtaimmat ja parhaimmat villiyrtit! Onneksi Google auttaa myös hyvin kasvien tunnistamisessa. :) 

VILLIYRTTILEVITE

voikukan lehtiä 
poimulehtiä
(metsämansikan lehtiä)
noin 1 dl kreikkalaista tai turkkilaista jogurttia
ruohosipulia
tilkka oliiviöljyä
1/2 tl suolaa
tilkka sitruunamehua

Kerää haluamiasi villiyrttejä, huuhtele ne ja silppua pieneksi silpuksi. Sekoita loppuihin aineksiin ja anna maustua hetki kylmässä. Nauti esimerkiksi leivän tai ruisnappien kanssa.  :)

Follow my blog with Bloglovin

Ei kommentteja

Kiitos kommentistasi!