5 x vinkkiä treenimotivaation ylläpitämiseen



Vuoden vaihteen jälkeen on taas tullut välillä kamppailtua salilla treenamisen suhteen, kun voimat ovat olleet toisinaan aika loppu. Jostain on kuitenkin pitänyt etsiä motivaatiota, sillä tiedän kuinka hyvää treenaminen tekee omalle keholle ja mielelle. Loppujen lopuksi se ei vie vuorokaudesta kuin reilu tunnin verran, joten kovin suurta palaa se ei haukkaa vapaa-ajasta. Oma asenne ratkaisee! Haluan jakaa teille omat vinkkini, kuinka saada takapuoli kuntosalille ja ylläpitää motivaatiota treenamisen suhteen:



1. Suunnittele viikon treenit realistisesti. Montako kertaa viikossa olisi realistinen tavoite käydä kuntosalilla? Mulle riittää, kun käyn salilla 2-3 kertaa viikossa. Tavoite on enemmän sen 3krt/vk, mutta en harmistu, jos kerrat jäävät kahteen. Seuraavalla viikolla on hyvä tähdätä vaikka yhteen ekstrakertaan!




2. Milloin treenaat tehokkaimmin? Itse olen huomannut, että saan aamuisin tai viimeistään iltapäivästä saan parhaimman treenin aikaiseksi. Loppuillan voi sitten hyvillä mielin ottaa rennommin eikä tarvitse "stressata" salille menemisen kanssa. Koitan myös sijoittaa treenit mahdollisuuksien mukaan alkuviikkoon, sillä etenkin maanantai on mun mielestä hyvä päivä urheilulle. Se näkyy myös salilla, sillä silloin on eniten ruuhkaa..




3. Jos alkulämmittely tuntuu turhalta (kuten musta), niin katso vlogeja tai kuuntele podcasteja perinteisen musiikin kuuntelun sijaan. Omat lempparivloggaajat ovat esimerkiksi Fashion Mumblr, Uino, Linda Ekroth, Lydia Elise Millen, Janni Hussi, Alexa Dagmar ja Danielle Mansutti. Podcastien maailmaan olen päässyt pikku hiljaa mukaan, joista suosikkejani ovat Nonsense, Metti ja Hanna, Papupata sekä Jäljillä. 

4. Vaihtele lihasryhmien liikkeitä ja toistojen määrää. Internet on täynnä erilaisia variaatioita treenata eri tavoin lihasryhmiä. Hauista voi treenata esimerkiksi käsipainoilla tai erilaisilla tangoilla. Kokeile siis rohkeasti uusia liikkeitä, mutta muista varmistaa oikea tekniikka, ettei satu vahinkoja.
5. Treenaa yksin sekä yhdessä. Pääosin tykkään treenata omassa rauhassa, mutta toisaalta kaverin/poikaystävän kanssa sovittua treeniä on vaikea jättää välistä. Yleensähän nimenomaan salille lähteminen on vaikein osa, joten tässä yksi keino vähentää niitä kertoja, jotka tulee peruttua oman laiskuuden takia.
Miten te pidätte treenimotivaatiota yllä? :)

Ei kommentteja

Kiitos kommentistasi!