Meksikon hintataso ja muuta tietoa matkakohteesta



Usein matkakohteen hintataso kiinnostaa, sillä sen pohjalta varataan myös matkakassa. Olin itse ottanut sen verran selvää, että Meksikon turistikohteissa on edullisempaa kuin Suomessa, mutta kalliimpaa kuin vaikkapa Aasiassa. Valuuttana käytetään pesoja, mutta myös Yhdysvaltain dollareilla voi maksaa. Meidän kuitenkin kannatti maksaa pesoilla. Karkeasti ottaen vuoden 2017 lopulla eurolla sai noin 21-23 pesoa.

Molemmilla oli käteistä ja luottokortti mukana. Muutaman kerran piti nostaa automaatista rahaa, mutta se sujui ongelmitta. Kannattaa kuitenkin huomioida, että eri automaatit saattavat ottaa ensinnäkin pienen korvauksen nostosta (toisessa automaatissa summa oli about 1,5e ja toisessa yli 6e) ja sitten tietysti pankki ottaa oman osuutensa. Tämän takia käteistä olisi voinut olla vähän enemmänkin mukana.



Meillä meni päivittäin ruokaan (aamupala, lounas, päivällinen sekä kaikki juomat ja välipalat) rahaa noin 60-100 euroa. Päiväbudjetti riippui hyvin paljon siitä, että söimmekö paikallista ruokaa vai kenties pizzaa, pastaa ym. Kojuista syöminen tuli todella edulliseksi ja niistä sai usein mielettömän hyvää ruokaa.

Kauppojen hintatasoa
  • olut 0,5e ->
  • limppari 0,5e ->
  • sipsit 2e ->
  • 1,5 l vesipullo 0,90e ->
  • viinipullo 6e ->
  • aurinkorasva 9e ->
  • jäätelö 1e ->

Ravintoloiden hintatasoa
  • katukojusta tacot 0,5e ->
  • ravintolassa meksikolainen ruoka, kuten tacot 5e ->
  • keitot 5e ->
  • pizza 8e ->
  • pasta 8e ->
  • olut 1,5e ->
  • limppari 0,7e ->
  • viinipullo 10e ->
  • jälkiruoat 4e ->


Meksikolaisen ruoan suhteen oli kovat odotukset, vaikka olimmekin kuulleet ja lukeneet, ettei se vastaa täysin sitä, mihin Suomessa ollaan totuttu. Ruoan taso vaihteli aikalailla. Toisinaan ruoka oli mielettömän hyvää, välillä taas niin pahaa, ettei sitä voinut syödä loppuun. Kolme tekemäämme huomiota meksikolaisesta ruoasta: juusto on pahanmakuista, meksikolaiseen ruokaan lisätään usein jonkinlaista kermaa, joka on aivan kamalaa ja ruoka saisi olla huomattavasti tulisempaa ainakin omaan makuun.



Taksi- ja bussimatkat
  • Taksilla Cancunin lentokentältä Tulumiin 80e
  • Taksilla Playa del Carmenista Puerto Morelokseen 20e
  • Bussilla Tulumista Playa del Carmeniin noin 3e
  • Collectivo bussi noin 20km matkalle noin 1e





Mitä muuta kannattaa tietää?
  • Aurinkotuolit rannalla voi usein maksaa niin, että ostaa ravintolasta sillä hinnalla juomia tai ruokia. Me käytimme Puerto Moreloksessa aina tietyn ravintolan/hotellin aurinkotuoleja, joiden hinta olisi ollut 250 pesoa (eli huimat 12e!) per tuoli. Mutta, kun söimme lounaan ja ostimme muutaman juoman päivän aikana, meidän ei tarvinnut erikseen maksaa tuoleista.
  • Taksimatkojen hinta kannattaa sopia ja neuvotella etukäteen. Usein kannattaa vähän koittaa tinkiä hinnasta.
  • Joulukuussa sää suosi meitä 90%. Ensimmäiset 3 päivää olivat epävakaisimmat ja iltaisin oli jopa kylmä. Sitten lämpötila nousi useammalla asteella ja saatiin nauttia auringosta ja +28 asteen lämmöstä. Myös yöt olivat lämpimiä.
  • Itikoita oli joulukuussa runsaasti ja sainkin useamman kutisevan pistoksen jalkoihin.
  • Tippiä kuuluu antaa noin 10-20%.
  • Englannilla pärjää hyvin, mutta etenkin pienemmissä paikoissa Espanjan kielen taidosta olisi ollut hyötyä.
  • Jukatanin niemimaalla oli ainakin meidän mielestämme turvallista.
  • Lääkärikäynnillä kannattaa varautua siihen, että joutuu itse maksamaan kulut ja vasta jälkikäteen hakea vakuutuksesta korvauksia. Aina aiemmin on onnistunut suoraveloitus, mutta ainakin lääkärit missä itse kävin, sanoivat, että he eivät valitettavasti voi luottaa siihen, että vakuutusyhtiö tulee maksamaan käyntiä. Näistä voi siis tulla suuriakin yllätyskuluja.
  • Melkein kaikki aktiviteetit ja nähtävyydet ovat maksullisia.

5 x vinkkiä treenimotivaation ylläpitämiseen



Vuoden vaihteen jälkeen on taas tullut välillä kamppailtua salilla treenamisen suhteen, kun voimat ovat olleet toisinaan aika loppu. Jostain on kuitenkin pitänyt etsiä motivaatiota, sillä tiedän kuinka hyvää treenaminen tekee omalle keholle ja mielelle. Loppujen lopuksi se ei vie vuorokaudesta kuin reilu tunnin verran, joten kovin suurta palaa se ei haukkaa vapaa-ajasta. Oma asenne ratkaisee! Haluan jakaa teille omat vinkkini, kuinka saada takapuoli kuntosalille ja ylläpitää motivaatiota treenamisen suhteen:



1. Suunnittele viikon treenit realistisesti. Montako kertaa viikossa olisi realistinen tavoite käydä kuntosalilla? Mulle riittää, kun käyn salilla 2-3 kertaa viikossa. Tavoite on enemmän sen 3krt/vk, mutta en harmistu, jos kerrat jäävät kahteen. Seuraavalla viikolla on hyvä tähdätä vaikka yhteen ekstrakertaan!




2. Milloin treenaat tehokkaimmin? Itse olen huomannut, että saan aamuisin tai viimeistään iltapäivästä saan parhaimman treenin aikaiseksi. Loppuillan voi sitten hyvillä mielin ottaa rennommin eikä tarvitse "stressata" salille menemisen kanssa. Koitan myös sijoittaa treenit mahdollisuuksien mukaan alkuviikkoon, sillä etenkin maanantai on mun mielestä hyvä päivä urheilulle. Se näkyy myös salilla, sillä silloin on eniten ruuhkaa..




3. Jos alkulämmittely tuntuu turhalta (kuten musta), niin katso vlogeja tai kuuntele podcasteja perinteisen musiikin kuuntelun sijaan. Omat lempparivloggaajat ovat esimerkiksi Fashion Mumblr, Uino, Linda Ekroth, Lydia Elise Millen, Janni Hussi, Alexa Dagmar ja Danielle Mansutti. Podcastien maailmaan olen päässyt pikku hiljaa mukaan, joista suosikkejani ovat Nonsense, Metti ja Hanna, Papupata sekä Jäljillä. 

4. Vaihtele lihasryhmien liikkeitä ja toistojen määrää. Internet on täynnä erilaisia variaatioita treenata eri tavoin lihasryhmiä. Hauista voi treenata esimerkiksi käsipainoilla tai erilaisilla tangoilla. Kokeile siis rohkeasti uusia liikkeitä, mutta muista varmistaa oikea tekniikka, ettei satu vahinkoja.
5. Treenaa yksin sekä yhdessä. Pääosin tykkään treenata omassa rauhassa, mutta toisaalta kaverin/poikaystävän kanssa sovittua treeniä on vaikea jättää välistä. Yleensähän nimenomaan salille lähteminen on vaikein osa, joten tässä yksi keino vähentää niitä kertoja, jotka tulee peruttua oman laiskuuden takia.
Miten te pidätte treenimotivaatiota yllä? :)